Community: nieuws en blogs

Aan het woord: Hanan Challouki van Inclusified – Waarom en hoe aan de slag met inclusieve communicatie?

20 april 2021 | Alle locaties

In februari mochten we Hanan Challouki als gastspreker ontvangen tijdens één van onze webinars, waar we naast Greenhouse members ook heel wat andere geïnteresseerden mochten verwelkomen (waaronder Intervest collega’s).

Hanan is een inspirerende onderneemster, die zichzelf al op 28-jarige leeftijd experte kan noemen op het vlak van inclusieve communicatie. Gedreven door haar missie om een meer inclusieve wereld te creëren, richtte ze (o.a.) een eigen strategisch communicatiebureau ‘Inclusified’ op waarmee ze bedrijven ondersteunt om inclusiviteit te integreren in hun communicatie- en marketingplannen.

Het thema is relevanter dan ooit en dat is jullie duidelijk niet ontgaan: de inschrijvingen voor het webinar kwamen massaal binnen en ook nadien kregen we veel vragen.

Speciaal voor diegenen die er niet konden bijzijn maar ook voor iedereen die de tips van Hanan graag nog eens rustig doorneemt, maakten we tijd vrij om Hanan te interviewen over diversiteit en inclusiviteit.

Veel leesplezier!

 

Dag Hanan, laten we meteen met de deur in huis vallen, wat is nu net het verschil tussen inclusie en diversiteit?

Goede vraag en meteen boenk erop: diversiteit en inclusie zijn twee termen die vaak door elkaar worden gehaald. Diversiteit kan je bekijken als de objectieve verschillen tussen mensen: 1 op 3 mensen hebben een andere etnische achtergrond, er zijn mensen met en zonder een fysieke beperking,… Samengevat: er zijn veel verschillende mensen, en dat is diversiteit.

De andere kant is inclusie, de betrokkenheid bij die diversiteit. Ik kader het even met een voorbeeld: een bedrijf kan heel divers zijn door aanwerving van werknemers van verschillende origines. Maar wanneer dan enkel witte medewerkers hun mening durven te geven of vragen te stellen, dan heb je wel diversiteit maar geen inclusiviteit. Inclusie staat dus voor betrokkenheid en de juiste handvaten krijgen om volledig jezelf te kunnen zijn en aanvaard te worden.

Dat geldt ook voor communicatie, dé sector waar inclusiviteit nog te weinig aan bod komt. We focussen ons te vaak op bepaalde stereotypen: hoe vaak zien we het beeld van een standaard gezin, bestaande uit man en vrouw met 2 kinderen? Dit strookt niet meer met de realiteit: er zijn zoveel andere doelgroepen die zich ook willen en moeten kunnen herkennen in reclame en communicatie.

 

Had jij persoonlijk ook die nood aan inclusiviteit? Hoe ben je hier op professioneel vlak ingerold?

Zeker, al tijdens mijn studie Communicatiewetenschappen was ik één van de weinigen met een migratieachtergrond. Dit kan worden doorgetrokken naar de volledige communicatiesector, die an sich eigenlijk niet divers is, en dat heeft altijd gevolgen voor de output van reclame en communicatie. De content die gecreëerd wordt, de reclamestrategie die wordt opgesteld,… vaak wordt het vanuit een bepaald standpunt voor een bepaalde doelgroep gemaakt, maar niet voor iedereen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik me ben gaan verdiepen in inclusieve communicatie.

Al tijdens mijn studie ben ik gestart met het platform MVSLIM.com, omdat ik merkte dat het heel vaak dezelfde verhalen waren die aan bod kwamen als het ging over moslimminderheden. Ik miste de positieve kant en anekdotes, dus gaf ik deze een plek op het platform.

Na het platform richtte ik het communicatiebureau Allyens op, wat mijn eerste stap was in de creatieve industrie. Uiteindelijk koos ik om mijn volledige focus te leggen op inclusieve communicatie, en dat doe ik nu fulltime bij Inclusified.

Ontdek meer over Inclusified

Denk je dat ons bedrijvenlandschap klaar is om de stap te nemen naar meer inclusieve communicatie?

Laten we eerlijk zijn: nog zeker niet alle bedrijven zijn er klaar voor, maar ze voelen wel meer en meer de noodzaak. Het begint door te dringen dat er iets moet veranderen, anders staan ze over een paar jaar serieus achter op de bedrijven die wel al inzetten op inclusieve communicatie. Het struikelblok is dat bedrijven vaak niet beseffen dat ze grote veranderingen gaan moeten doorvoeren. Concreet voorbeeld: als je als bedrijf wil inzetten op inclusiviteit moet je dit ook doortrekken in je aanwervingen.

Toch merk ik dat er zeker schot in de zaak zit: de afgelopen zes jaar hebben meer en meer bedrijven initiatieven opgezet die inclusiever en diverser zijn en voelen ze de noodzaak.

 

Hoe merken bedrijven dat die noodzaak er meer en meer is?

Hun groeicijfers stagneren na een tijd: als je steeds dezelfde doelgroep aanspreekt en je wijkt hier niet vanaf, merk je dat de groei van je bedrijf dan ook op een gegeven moment zal afvlakken.

shutterstock_383911066 shutterstock_383911066

Als deze bedrijven zich verdiepen in de redenen van hun groeirem en beseffen dat er zoveel meer opportuniteiten zijn, zullen ze daar een gepaste strategie voor kunnen ontwikkelen en op die manier wel verder kunnen groeien.

Daarnaast is de noodzaak ook voelbaar door gewoon even om zich heen te kijken: wie ze zijn als bedrijf en hoe ze communiceren past gewoonweg niet bij de huidige diverse samenleving.

Je hebt al voor veel grote namen gewerkt. In de coworkingruimtes van Greenhouse zitten vooral kleine en middelgrote ondernemingen. Hoe kunnen zij inclusiviteit integreren in hun communicatie?

Inclusieve communicatie is een verhaal voor iedereen, en zeker niet alleen van grote merken. Voor KMO’s die volop in de groeifase zitten, kan inclusie in het algemeen veel van de groeipijnen, die hiermee gepaard gaan, overwinnen. Je gaat namelijk beseffen dat je markt en doelgroep véél groter is dan je dacht, je gaat anders naar je teamsamenstelling kijken,… Een divers team met verschillende skills en achtergronden zorgt voor veel meer creativiteit en innovatie!

Wat ik uiteraard wel vaak hoor is het beperkte budget van KMO’s om op grote schaal zaken aan te pakken. Maar ook zonder budget gaat het, je moet gewoon creatiever nadenken. Bel enkele mensen op uit verschillende sectoren, sla er een babbeltje mee aan en haal er inzichten uit. Daar heb je niet veel budget & geen 1000 mensen voor nodig, maar je kan er wel 1000 belangrijke inzichten uithalen.

 

Wat zijn enkele belangrijke do’s en don’ts die je wil meegeven?

De belangrijkste do is ongetwijfeld om uit je comfortzone te stappen. Vergaar nieuwe inzichten over verschillende doelgroepen, leer producten en diensten te bekijken vanuit andere perspectieven en communiceer veel toegankelijker in je taalgebruik.

Wat je zeker niet moet doen, is denken dat je het allemaal al weet. De kans is namelijk groter dat je dingen niet weet, dan wel.

Gesprek aangaan Gesprek aangaan

Er zijn genoeg voorbeelden op de markt van merken die fouten maken, omdat ze niet vertrekken vanuit de kennis over de doelgroep. Praten met mensen, dat is een van de belangrijkste zaken die ik steeds meegeef.

Een andere don’t: haasten! Inclusie is een volledig proces, dus neem de tijd om alles te onderzoeken en te ontdekken, en zo je product en communicatie beter op je doelgroep af te stemmen. Wij, van Inclusified, kunnen daarbij helpen.

Stel, ik wil met mijn bedrijf starten met inclusieve communicatie. Op welke termijn zou ik dit dan kunnen waarmaken?

Dat hangt volledig af van het bedrijf en de uitdaging waar het bedrijf voor staat. Voor sommige bedrijven volstaat een éénmalige campagne, andere bedrijven willen op lange termijn werken aan hun inclusiviteit.

Ik verkies sowieso een langere samenwerking, omdat ik dan echt de verandering en het effect van de inspanningen kan zien.

 

Hoe merk je dan die effecten en impact?

Een mooi voorbeeld zijn de reacties die ik kreeg van werknemers na het opzetten van een interne communicatiecampagne voor een klant: de berichtjes die ik kreeg van laaiend enthousiaste werknemers omdat zij het gevoel hadden dat ze eindelijk gezien werden om wie ze zijn, wat voor hen een enorme opluchting betekenden.

Engagement Engagement

Op die manier een verschil kunnen maken, dat is ongelooflijk! Dat ik komaf kon maken met een wij-zij verhouding en mee kon bijdragen tot een samenhorigheidsgevoel, geeft zoveel voldoening! Verder is de impact uiteraard te merken in de harde cijfers: engagement, conversiecijfers, verkoop,… Het bewijst allemaal maar een ding: als het goed gedaan is, kan inclusieve communicatie voor een gigantische impact zorgen!

Vind jij dat we in 2021 op een punt staan dat we goed bezig zijn?

Dat is een moeilijke vraag… Sommige bedrijven doen het uiteraard beter dan anderen. Ik kan verschillende voorbeelden geven van bedrijven die enorm veel inclusieve initiatieven uit de grond stampen maar evengoed andersom… Er is sowieso nog een lange weg te gaan, want er blijven veel bedrijven die het niet zien, of nog niet de juiste stappen gezet hebben. En daar focus ik me het liefst op!

 

Zijn bedrijven dan bang om die stap te zetten?

Absoluut! Er heerst nog steeds angst dat er iets zou mislopen: wat als we ons huidige publiek verliezen? Dat is een rare gedachte trouwens, want je publiek dat niet mee is, is zòveel kleiner dan het publiek dat je kan winnen.

In ieder geval: binnen 2 à 3 jaar ziet onze samenleving er helemaal anders uit, en daar moeten we voorbereid op zijn.

 

Wat mogen we nog van jou verwachten?

Sowieso blijven we interessante stappen zetten met Inclusified, via onze nieuwsbrief kun je daar meer over ontdekken. Vorig jaar startte ik tijdens de eerste lockdown met mijn podcast ‘Wat zij wil’: een reeks van gesprekken met andere ondernemers en ambitieuze vrouwen. Zowel mannen als vrouwen vinden deze heel inspirerend.

Een ander leuk nieuwtje is dat vandaag, 19 april, mijn eigen boek wordt uitgebracht over inclusieve communicatie, waarin ik mijn kennis, expertise én verschillende cases bundel. Met dit boek kunnen bedrijven praktisch aan de slag om te starten of verdere stappen te nemen in inclusieve communicatie. Voor een bestelling of meer informatie kan je bij mijn uitgever Pelckmans terecht.

Geïnteresseerd? Bestel je boek hier!

Op de hoogte blijven van Greenhouse events?

Ontdek meer interessante artikels via onze blogs en blijf up-to-date over aankomende webinars via onze sociale mediakanalen: Facebook, LinkedIn en Instagram. De volgende webinar staat gepland op donderdag 29 april met gastspreker Oliver Van Horenbeeck van Growth Inc. Wil je erbij zijn? Bestel je ticket hier.  

Ben je benieuwd naar de coworkingspaces van Greenhouse? Bekijk dan zeker wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen.