Community: nieuws en blogs

Aan het woord: Hanan Challouki van Inclusified – Waarom en hoe aan de slag met inclusieve communicatie?

Al tijdens mijn studie ben ik gestart met het platform MVSLIM.com, omdat ik merkte dat het heel vaak dezelfde verhalen waren die aan bod kwamen als het ging over moslimminderheden. Ik miste de positieve kant en anekdotes, dus gaf ik deze een plek op het platform.

Na het platform richtte ik het communicatiebureau Allyens op, wat mijn eerste stap was in de creatieve industrie. Uiteindelijk koos ik om mijn volledige focus te leggen op inclusieve communicatie, en dat doe ik nu fulltime bij Inclusified.

Ontdek meer over Inclusified

Denk je dat ons bedrijvenlandschap klaar is om de stap te nemen naar meer inclusieve communicatie?

Laten we eerlijk zijn: nog zeker niet alle bedrijven zijn er klaar voor, maar ze voelen wel meer en meer de noodzaak. Het begint door te dringen dat er iets moet veranderen, anders staan ze over een paar jaar serieus achter op de bedrijven die wel al inzetten op inclusieve communicatie. Het struikelblok is dat bedrijven vaak niet beseffen dat ze grote veranderingen gaan moeten doorvoeren. Concreet voorbeeld: als je als bedrijf wil inzetten op inclusiviteit moet je dit ook doortrekken in je aanwervingen.

Toch merk ik dat er zeker schot in de zaak zit: de afgelopen zes jaar hebben meer en meer bedrijven initiatieven opgezet die inclusiever en diverser zijn en voelen ze de noodzaak.

 

Hoe merken bedrijven dat die noodzaak er meer en meer is?

Hun groeicijfers stagneren na een tijd: als je steeds dezelfde doelgroep aanspreekt en je wijkt hier niet vanaf, merk je dat de groei van je bedrijf dan ook op een gegeven moment zal afvlakken.

shutterstock_383911066 shutterstock_383911066

Als deze bedrijven zich verdiepen in de redenen van hun groeirem en beseffen dat er zoveel meer opportuniteiten zijn, zullen ze daar een gepaste strategie voor kunnen ontwikkelen en op die manier wel verder kunnen groeien.

Daarnaast is de noodzaak ook voelbaar door gewoon even om zich heen te kijken: wie ze zijn als bedrijf en hoe ze communiceren past gewoonweg niet bij de huidige diverse samenleving.

Engagement Engagement

Op die manier een verschil kunnen maken, dat is ongelooflijk! Dat ik komaf kon maken met een wij-zij verhouding en mee kon bijdragen tot een samenhorigheidsgevoel, geeft zoveel voldoening! Verder is de impact uiteraard te merken in de harde cijfers: engagement, conversiecijfers, verkoop,… Het bewijst allemaal maar een ding: als het goed gedaan is, kan inclusieve communicatie voor een gigantische impact zorgen!