Community: nieuws en blogs

Greenhouse geeft je de vrijheid om jezelf in het zweet te werken

11 juni 2019 | Alle locaties

Bewegen is belangrijk. Dat is al lang geen ‘rocket science’ meer. Mensen die regelmatig sporten, verlagen het risico op diabetes, hart en vaatziekten, … Soit, long story short: stilzitten is niet al te best voor je gezondheid. Maar wat als je een zittend beroep hebt? Dan vraagt het extra energie (letterlijk) om de beweegnorm te halen. Dit houdt in dat je 5 keer per week 30 minuten matig intensief moet bewegen. 78% van de Belgische werknemers haalt deze norm niet. Redenen genoeg voor Greenhouse om de handen uit de mouwen te steken… Sweat baby, sweat!

TIPS VOOR EEN SPORTIEVE WERKOMGEVING

We zijn super trots op alle sportievelingen. Wil jij ook een sportieve(re) levensstijl binnen je werkomgeving? Dan hebben we enkele tips voor je. Er zijn verschillende onderdelen die samen bijdragen tot een gezonde manier van leven. We geven je tips per thema: educatie, omgeving, afspraken en begeleiding.

 

EDUCATIE

Organiseer workshops om je werknemers of collega’s te educeren. Wat is gezonde voeding? Wat doe je best wel en best niet bij het sporten? Workshops kunnen interessante info bieden om een gezonde levensstijl aan te nemen. Soms zit het verschil in kleine dingen. Nieuwe goede routines inbouwen en ongezonde afbouwen. Van zodra je gezonde levensstijl een gewoonte wordt, is het niet eens moeilijk om vol te houden.

 

OMGEVING

Er zijn heel wat zaken die werknemers makkelijk kunnen aanpassen in de werkomgeving om ervoor te zorgen dat collega’s meer bewegen om het werk. Zo is het interessant om stabureaus te implementeren: het voorkomt rugklachten aangezien de wervelkolom een meer natuurlijke houding aanneemt. Dit wordt ‘dynamisch kantoormateriaal’ genoemd. Voldoende afwisselen van houding is aan te raden.

Daarnaast is de sociale omgeving ook niet te onderschatten. Als je hele organisatie zijn best doet om gezonder te leven, wordt je van binnenuit gestimuleerd. Je zal merken dat het veel makkelijker wordt. Bouw samen werkroutines in: even wandelen tijdens de lunchpauze, autogebruik minderen (kom bijvoorbeeld samen met de fiets in de mate van het mogelijke) of beperk interne mails en sta hierdoor recht om iets te gaan vragen. Kleine dingen, maar samen een groot verschil!

 

AFSPRAKEN

In je team kan je ook afspraken maken om meer beweging in je dagelijkse werking te implementeren. Denk aan staande of wandelende meetings. Wanneer er vaste afspraken zijn in een onderneming, is het voor werknemers gemakkelijker om zich hieraan te houden: het is namelijk de ‘regel’. Geen discussie over.

 

BEGELEIDING

Je staat er nooit alleen voor. Of dat zou toch niet mogen. Volhouden is gemakkelijker als je steun krijgt, als je opgevolgd en gemotiveerd wordt. Een sport- of bewegingscoach op het werk is daarom zeker aan te raden.

Belangrijk is hierbij in te spelen op de persoonlijke noden van de werknemers. Relaxatie, rugversteviging of teambuilding: de opties zijn eindeloos.

Weet dat er geen magische regel of perfecte formule bestaat om een gezondere levensstijl aan te nemen. Het is vaak de combinatie van verschillende acties en routines die het verschil maken. Neem initiatieven en begin er gewoon aan. Heb je ideeën of aanvullingen op deze blog? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Ontdek hier meer blogs en nieuws!