Greenhouse geeft je de vrijheid om jezelf in het zweet te werken

Bewegen is belangrijk.

Bewegen is belangrijk. Dat is al lang geen ‘rocket science’ meer. Mensen die regelmatig sporten, verlagen het risico op diabetes, hart en vaatziekten, … Soit, long story short: stilzitten is niet al te best voor je gezondheid. Maar wat als je een zittend beroep hebt? Dan vraagt het extra energie (letterlijk) om de beweegnorm te halen. Dit houdt in dat je 5 keer per week 30 minuten matig intensief moet bewegen. 78% van de Belgische werknemers haalt deze norm niet. Redenen genoeg voor Greenhouse om de handen uit de mouwen te steken… Sweat baby, sweat!

Staat ‘bewegen’ op je to-do list?

De voordelen van regelmatig bewegen zijn eindeloos. En dan hebben we het niet per sé over kilo’s gewicht tillen of marathons lopen. Nee, dagdagelijkse routines die je doen bewegen, zijn al een hele goede stap in de juiste richting. Sport maakt je hoofd leeg, geeft je meer energie, maakt je alerter, productiever en stressbestendiger. Hierdoor is de kans groot dat ook je jobtevredenheid toeneemt. ‘Jaja, dat kan allemaal wel zijn’, denk je misschien, ‘maar als je fulltime werkt, een gezin runt (ja ‘t is een business op zijn eigen), sociale contacten moet onderhouden, gezond wil eten, vul zelf maar aan... dan staat ‘bewegen’ niet meteen bovenaan de prioriteitenlijst’. Begrijpen we. ‘Beweegreden’ genoeg voor Greenhouse om je een handje te helpen.

We like to move it!

Greenhouse staat voor vrijheid. Zo ook voor vrijheid om te sporten, maar vooral om hier de perfecte work-life balance in te vinden. In onze eigen fitnessruimtes kan je sporten wanneer je dat zelf wil. Zo kunnen onze huurders en coworkers voor het werk, tijdens de middag of na het werk komen sporten. Met of zonder personal coach, jouw keuze. Benoit Henry, huurder van één van onze serviced offices in Diegem, gebruikt de fitnessruimte zo’n twee keer per week. Hij vertelde ons waarom…

“Ik ben consultant in de IT sector en werk de helft van de tijd in Greenhouse Diegem. De andere dagen werk ik van thuis uit, maar ik kijk het meeste uit naar de dagen dat ik naar Greenhouse ga. Eén van de redenen? De fitnessruimte! Die is voorzien van professioneel materiaal zoals dumbbells, kettlebells, cardiotoestellen en een krachtbank. Ik vind het zalig om op weekdagen te sporten, liefst van al voor het werk. Op zo’n dagen vertrek ik voor dag en dauw naar Greenhouse Diegem. Het is dan nog overal rustig op de wegen en in de fitness. Na een uurtje sporten, neem ik een verfrissende douche en kan ik met een gezonde geest (in gezond lichaam) aan het werk. Ook in het weekend ben ik al gaan sporten bij Greenhouse! Dat is een groot voordeel: ik kan 24/7 binnen. Om na het sporten dat energiepeil terug naar boven te krijgen, kan ik altijd terecht in het restaurant bij Greenhouse. Super vers en lekker. Belangrijk, want voeding en sport gaan hand in hand als je een gezonde levensstijl wil aanhouden”

Tips voor een sportieve werkomgeving

We zijn super trots op alle sportievelingen. Wil jij ook een sportieve(re) levensstijl binnen je werkomgeving? Dan hebben we enkele tips voor je. Er zijn verschillende onderdelen die samen bijdragen tot een gezonde manier van leven. We geven je tips per thema: educatie, omgeving, afspraken en begeleiding.

Educatie

Organiseer workshops om je werknemers of collega’s te educeren. Wat is gezonde voeding? Wat doe je best wel en best niet bij het sporten? Workshops kunnen interessante info bieden om een gezonde levensstijl aan te nemen. Soms zit het verschil in kleine dingen. Nieuwe goede routines inbouwen en ongezonde afbouwen. Van zodra je gezonde levensstijl een gewoonte wordt, is het niet eens moeilijk om vol te houden.

Omgeving

Er zijn heel wat zaken die werknemers makkelijk kunnen aanpassen in de werkomgeving om ervoor te zorgen dat collega’s meer bewegen om het werk. Zo is het interessant om stabureaus te implementeren: het voorkomt rugklachten aangezien de wervelkolom een meer natuurlijke houding aanneemt. Dit wordt ‘dynamisch kantoormateriaal’ genoemd. Voldoende afwisselen van houding is aan te raden.

Daarnaast is de sociale omgeving ook niet te onderschatten. Als je hele organisatie zijn best doet om gezonder te leven, wordt je van binnenuit gestimuleerd. Je zal merken dat het veel makkelijker wordt. Bouw samen werkroutines in: even wandelen tijdens de lunchpauze, autogebruik minderen (kom bijvoorbeeld samen met de fiets in de mate van het mogelijke) of beperk interne mails en sta hierdoor recht om iets te gaan vragen. Kleine dingen, maar samen een groot verschil!

Afspraken

In je team kan je ook afspraken maken om meer beweging in je dagelijkse werking te implementeren. Denk aan staande of wandelende meetings. Wanneer er vaste afspraken zijn in een onderneming, is het voor werknemers gemakkelijker om zich hieraan te houden: het is namelijk de ‘regel’. Geen discussie over.

Begeleiding

Je staat er nooit alleen voor. Of dat zou toch niet mogen. Volhouden is gemakkelijker als je steun krijgt, als je opgevolgd en gemotiveerd wordt. Een sport- of bewegingscoach op het werk is daarom zeker aan te raden.

Belangrijk is hierbij in te spelen op de persoonlijke noden van de werknemers. Relaxatie, rugversteviging of teambuilding: de opties zijn eindeloos.

Weet dat er geen magische regel of perfecte formule bestaat om een gezondere levensstijl aan te nemen. Het is vaak de combinatie van verschillende acties en routines die het verschil maken. Neem initiatieven en begin er gewoon aan. Heb je ideeën of aanvullingen op deze blog? Aarzel dan niet om ons te contacteren.