National Coworking Day in the UK...

... en ook een beetje bij Greenhouse!

Op deze Co-working Day (in de UK, maar oké) willen we de gelegenheid aangrijpen om het belang van inspirerende en nieuwe werkplekken in de verf te zetten.

We bespreken onze snel veranderende wereld en hoe we daarom proactiever moeten inspelen op nieuwe uitdagingen en opportuniteiten. Greenhouse is toevallig een schoolvoorbeeld (duh), maar er zijn nog vele andere prachtige projecten waar wij, jullie en de hele wereld van kunnen leren. Ready? Let’s (co)work it!

Wereld in verandering

De wereld is niet meer wat hij geweest is. De bomma’s en bompa’s blikken nostalgisch terug op hun goede oude tijd... Maar wat zullen wij ònze kleinkinderen vertellen wanneer we spreken over ‘onze tijd’? Ik denk dat we duizend-en-één voorbeelden kunnen geven: van roken in de trein (remember?) en draagbare telefoons tot landingen op mars en genetisch gemanipuleerd voedsel.

Veranderingen volgen elkaar razendsnel op. Sneller dan ooit. Klaus Schwab, Founder en executive voorzitter van World Economic Forum, verwoordde het zo: “In the new world, it is not the big fish which eats the small fish, it’s the fast fish which eats the slow fish.” Met andere woorden: snelheid wordt beloond (don’t try this op de autosnelweg). Tegelijkertijd verwachten medewerkers en klanten meer. Inspelen op hun noden en behoeftes is key. En met de veranderende generaties is ‘Work Experience 2.0’ ontstaan. Daarbij zijn enkele zaken belangrijk:

  • Connectie: we werken en leven meer en meer volgens ons gevoel. Echte vriendschappen, volgers en face-to-face connecties in real life ruimtes zijn belangrijker dan ooit om connectie te behouden in een digitale wereld.

  • Geluk: we streven allemaal geluk na. Op én naast de werkvloer, maar liefst zonder een duidelijk onderscheid tussen de twee.

Connectie en geluk, vroeger en nu

Je zou denken dat millennials en andere generaties verschillende noden hebben. Maar niets is minder waar. Dat bewijst onderzoek van JLL. Connectie en geluk zijn een gemeenschappelijk streefdoel. Dat moet vertaald worden in de kantoren. 20 jaar geleden vroegen bedrijfsleiders zich af hoeveel werknemers ze in een kantoor ‘gepropt’ kregen. Nu is de vraag (gelukkig) geëvolueerd naar: wat voor gevoel moeten onze werknemers krijgen in hun werkomgeving?

Wil je hier meer over weten? Mail onze fantastische Greenhouse Manager Jan-Maarten van Damme: jan-maarten.vandamme@greenhouse-offices.be.